dry needling

De dry needling-behandeling maakt, zoals de naam het al zegt, gebruik van een droge naald. Het heet dry needle omdat via de naald geen vloeistof wordt ingebracht. Het gaat bij dry needling juist om het aanprikken van spieren in je lichaam. De methode lijkt een beetje op acupunctuur, want daarvoor wordt dezelfde droge, dunne naald gebruikt. Het grote verschil is dat de fysiotherapeut bij dry needling niet meerdere van deze naalden in je lichaam zet en een tijdje laat zitten. In plaats daarvan wordt met de naald een spier kort aangeprikt. Zo’n prikje zorgt ervoor dat de spier zich weer ontspant. Daardoor kan dry needling een oplossing zijn voor langdurige en vervelende spierklachten.

Wanneer toepassen?

Dry needling kan voor allerlei klachten worden gebruikt, zoals bij rugpijn, een tennisarm, RSI, sportblessures of hoofdpijn. Als er zogenoemde triggerpoints in je spieren aanwezig zijn, dan kan deze behandeling voor verlichting van je klachten zorgen. Deze triggerpoints zijn een soort verhardingen of knopen in je spieren die vaak voor pijn of stijfheid zorgen. Je kunt er ook duizelig van worden of wazig door gaan zien. De fysiotherapeut kijkt of deze triggerpoints inderdaad aanwezig zijn en kan vervolgens dry needling inzetten om je spieren weer los te maken.

Vaak merk je bij dry needling al tijdens de behandeling resultaat, omdat je spieren door het prikken met de naald direct ontspannen. Dat kan al voor minder pijn en meer bewegingsvrijheid zorgen. De spieren die je fysiotherapeut aanprikt kunnen wel even een beetje vermoeid aanvoelen. Ook kun je een soort krampgevoel krijgen op het moment dat een spier wordt aangeraakt met de naald. De spier spant zich dan aan. Het naaldje zelf voel je nauwelijks.

Heeft u behoefte aan meer informatie en zou u graag onze therapeut persoonlijk spreken? Neem dan contact op om een afspraak in te plannen.

OPENINGSTIJDEN:

Maandag 09:00 – 20:00